Nenad Kobasia
U IME OCA

Uče li naša djeca od nas i učimo li mi od njih?

Život bez iskustva

Iskustva svih vrsta, pa tako i ona duhovna, danas su tražena roba, a milijuni zemljana što teže novim i novim iskustvima, ovisnici su i zarobljenici koji slave svoje tamničare. Iskustvo se danas globalno percipira kao nešto bez čega bi ljudi mentalno, emocionalno i duhovno brzo zakržljali pa blažena dosada i (duhovna) dokolica visoko kotiraju na listi nepoželjnih načina „trošenja“ vremena.

- Ovisnost o iskustvima i izazovima u stvari čini naš duh samo još tupljim: u stvarnosti mi se time ne održavamo budnima –pokušava nas prenuti Krishnamurthi.

Pogledajte iskreno samo današnji svijet oko sebe: iskustva se pomahnitalo traže, kupuju i konzumiraju na svim manifestiranim nivoima postojanja i pri tom se ne biraju sredstva: od raznih tečajeva brzinske duhovnosti preko uzimanja opojnih supstanci i biljaka za proširenje svijesti pa sve do pedofilije. A sva ta uzavrela težnja za što više iskustava, kaže Krishnamurthi, „daje jedino lažljiv osjećaj realnosti i otkriva unutarnje siromaštvo ljudi“. Što će reći i to da su sva ta iskustva u našem, ljudskom području svijesti - i stoga vrlo ograničena.

- Možete imati čudesna iskustva, a ipak biti potpuno zavedeni. Vi ćete, u svakom slučaju, imati samo vizije koje odgovaraju vašim predrasudama. Vi ćete vidjeti Krista ili Buddhu, ili već prema tome u koga vjerujete, i što je veća vaša vjera, jače će biti i vaše vizije, koje su projekcije vaših vlastitih želja i poriva – kaže Krishanamurthi.

Iskustvo je, blago i uvjetno definirajmo, uvijek posljedica opažanja i prije svega izraz naših težnji začetih u prevladavajućem, dualističkom načinu funkcioniranja uma i, stoga, ne samo da bi bilo vrlo poželjno sumnjati u tuđa, već, čak prije svega, i u „svoja“, „osobna iskustva“. Na ove zadnje tri riječi stavio sam navodnike jer se je nekako uvriježilo, bolje rečeno skupo nam je prodano, da je osobno iskustvo vrijedno naše pažnje i analize, a sve u ime našeg nekog duhovnog napretka, izlječenja, odrađivanja karme… Međutim, upravo je suprotno - vaše osobno iskustvo može vam biti, i u pravilu i jest, najveći zaklon od vas samih i od Istine.

A istina je i da biti slobodan od vlastitog iskustva, znanja i gomile činjenica nije nemoguće, treba samo početi živjeti na taj način, u toj vibraciji – dakle u duhu nevezanosti od svih težnji. U to moramo uložiti ne napor, kako dualisti predu – već nešto što možemo nazvati nenapor. Uložiti nenapor – to je to, to je ključ.

- Težnja se rađa iz dualnosti: „ja sam nesretan, moram postati sretan“. U toj težnji da se postigne sreća, leži nesreća. Kada čovjek nastoji biti dobar, u toj je dobroti sadržana njena suprotnost – zlo. Sve što čovjek prihvaća sadrži svoju suprotnost, a napor uložen za prevladavanje tog raskoraka samo pojačava ono protiv čega se borimo. – rezimira Krishnamurthi.

Iz iskre ove Krishanmurtijeve rečenice, koja mora da je zavibrirala na osnovu nekakvog iskustva, rađa se plamen stotina pitanja: kolika je važnost iskustava koja svakodnevno dobivamo putem naših fizičkih i emocionalnih osjetila, a koliko ona koja se trudimo iščitati iz knjiga, snova i svih vrsta duhovnih iskustava? Koliko su važna iskustva koja nam prepričavaju gurui, svećenici i naši suputnici na duhovnoj stazi? Jesu li naša iskustva nešto što je namijenjeno samo nama ili ih je potrebno dijeliti s drugima (bila ona „dobra“ ili „loša“) te tako i njih uključiti u eventualnu ukupnost i svrsishodnost tog iskustva? Koliko smo dotaknuti i uključeni u iskustva koje čujemo od ljudi kojima bezrezervno vjerujemo i otkud uopće potreba da se nekome prenosi iskustvo ili da se od nekoga prima iskustvo i kako znati što od toga (ne)pripustiti u srce i dušu?

Sva iskustva već su u nama. Mi smo, svatko od nas, jedno iskonsko sveiskustvo. Razlikuju nas tek stupnjevi (ne)očišćenosti senzora kroz koje doživljavamo Svemir i dišemo Boga.

No, pitanja tu ne staju: na kojem nivou osjećanja treba tražiti odgovore i treba li ih uopće tražiti? Nisu li duhovna iskustva najvaravija iskustva? Nije li, konačno, iskustvo tek krajnja, najčešće materijalna, manifestacija naših želja, težnji i stremljenja?

Važno je tu znati da ono što zovemo iskustvom većina ljudi doživljava kao prošlost te ga, iskustvo, olako i bez zadrške smještaju u svoje uredno posložene kvazikronološke mentalne fascikle sa dobrim, lošim, veselim ili žalosnim iskustvima…

A prepoznati novo iskustvo kao iskustvo zapravo nije ni moguće, tvrdi Krisnamurthi, jer možemo prepoznati samo nešto što već poznajemo i ako kažemo da imamo neko novo iskustvo, ono tada sigurno nije novo.

Kako sa svim tim ponorima saznanja uopće tretirati iskustvo, odnosno kako se odnositi prema biserno - bliještećoj varljivosti i zamamnoj uvjerljivosti iskustva u svakodnevnom životu?

- Iskustvo nije ono što nam se događa, već ono što činimo s onim što nam se događa – podučavao je o tome Aldous Huxley, a na krilima tog pitanja i Sri Sri Ravi Shankar zove nas Kući, u carstvo sadašnjeg trenutka: „Svako iskustvo ostavlja posljedice koja zamračuju vaš intelekt. Probudite se ovog trenutka. Odbacite sva prošla iskustva i pogledajte na čisto Biće koje ja jesam i koje vi jeste.“

Jedino takvi ljudi, društva i civilizacije, radosno oslobođeni teškog bremena iskustva, mogu biti slobodni i potpuno živjeti svetu sadašnjost. Kaže(m) ja. Iz iskustva.

Arhiva 2008

2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2007

2006

2005

2004

2003

2002