20.04.2010.

Amatersko kazalište Pučkog otvorenog učilišta Samobor održalo premijeru predstave Če(pr)kajući Becketta

Teatar apsurda na samoborski način

Amatersko kazalište Pučkog otvorenog učilišta Samobor održalo premijeru predstave Če(pr)kajući Becketta

Nakon uspješnog niza manje-više klasičnih predstava (u smislu poštivanja pravila o postojanju konvencionalnog zapleta, vremena i mjesta odvijanja...), u Amaterskom kazalištu Pučkog otvorenog učilišta Samobor odlučili su se za hrabar iskorak – hvatanje u koštac s teatrom apsurda i djelima Samuela Becketta. Objedinjene u scenskoj igri naziva Če(pr)kajući Becketta, drame ovog nobelovca predstavljene su na izuzetno precizan način samoborskoj publici na premijeri održanoj u utorak, 20. travnja, u kino dvorani POU. Jasno, to niti ne čudi. Ne toliko zbog više puta dokazane vrsnosti samoborskog glumačkog ansambla, koji svakom svojom izvedbom i predstavom ljestvicu očekivanja postavlja sve više (pravi je užitak pratiti sazrijevanje samoborskih kazališnih amatera), nego i zbog jednostavne činjenice kako Beckettova dramska djela malo ili gotovo uopće ne dozvoljavaju redateljska, glumačka i ina vrludanja.

Uglavnom, iz opusa velikog irskog dramatičara redatelj Miroslav Burić preveo je i adaptirao tekstove, dijelove ili djeliće tekstova predstava Katastrofa (1982.), Dolasci i odlasci (1965.), Čekajući Godota (1953.) i Ne ja (1972.). Posežući iz svakog desetljeća Beckettova dramskog djelovanja za po jednim djelom, potpomognut sjajno uigranim (uglumljenim?) mladim glumcima samoborskog kazališta, Burić je uspio publici predstaviti zapanjujući, ogoljen i često zbunjujući svijet u kojem, pojednostavljeno rečeno, prevladava osjećaj opće besciljnosti, besmisla i prolaznosti, ali i neke neizrecive želje/potrebe da se u tom i takvom svijetu i životu ipak ustraje.

Početak predstave nudi uvid u Katastrofu, dramu uz koje se vežu političke konotacije, obzirom da ju se smatra svojevrsnom Beckettovom kritikom diktature i totalitarnih režima. Protagonisti, nazvani samo P (Vedran Bokor), D (Miro Burić) i A (Josipa Kovačević), izvode svoju igru u kojoj P stojeći poput živog spomenika na postolju služi kao poligon za D-ovo izdavanje zapovijedi A, u cilju neke skore imaginarne javne prezentacije.

Potom slijedi prva od triju varijacija "dramatikule" Dolasci i odlasci u kojoj tri djevojke, Flo (Mateja Librić/Marija Marinčić), Vi (Anja Šintić) i Ru (Aleksandra Keresman), prijateljice od djetinjstva, sjedeći na klupici ciklički ponavljaju ritual odlazaka jedne od njih, prilikom kojeg dvije preostale djevojke došaptavanjem otkriju "nešto" o izočnoj. Na koncu, sve završi držanjem za ruke uz konstataciju jedne da "osjeća prstenove".

Uloge u ulomcima najslavnije Beckettove drame, Čekajući Godota, pripale su Vedranu Bokoru i Vjekoslavu Leonardu Prčiću, koji su utjelovili legendarne Didija i Gogoa u njihovoj/našoj tragikomičnoj potrazi za smislom, a svojevrsnim vrhuncom predstave može se smatrati interpretacija dijela predstave Ne ja. U originalu osmišljena kao unutarnji monolog starije žene prezentirane kroz Usta koja pokušavaju prepričati četiri događaja iz svog tragičnog života dok nijemi Slušatelj sa strane šutke sluša, u ovoj su izvedbi zamijenjena sa čak devetero Usta (ako smo dobro brojali) – Vjekoslav Leonard Prčić, Josipa Kovačević, Jan Novosel, Petar Grgurovac, Ines Ibrišević, Martina Librić, Mateja Librić, Maja Ivčić i Jasmina Marić. Osvijetljeni samo svjetlom baterije, u savršeno uigranom višeglasnom prepričavanju, u većim i manjim grupama, mladi glumci Amaterskog kazališta na koncu su izmamili i zasluženi pljesak publike za svoju izvedbu.

Sve u svemu, nakon 40-ak minuta scenske igre Če(pr)kajući Becketa i samoborskoj je publici bilo jasno zašto je sredinom travnja ova predstava na 13. Smotri kazališnih amatera Zagrebačke županije proglašena najboljom predstavom u cjelini, dok su posebne nagrade dodijeljene Miroslavu Buriću za najbolju režiju i Nedi Marović Turković za najbolju kostimografiju. Spomenimo da je producentica i ove predstave Vesna Burić, da je za scenu, plakat i program zaslužan Zlatko Turković, za tonsku kulisu Miran Burić, a za rasvjetu Vjekoslav Brunović i Nikola Telišman.

K.S.

 

Amatersko kazalište Pučkog otvorenog učilišta Samobor održalo premijeru predstave Če(pr)kajući Becketta

Arhiva 2010

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002