Prof.dr.sc. Darko Ropac, primarius
PRIRODOM DO ZDRAVLJA

Granica slobode determinirana je slobodom drugih kojih se naše djelovanje tiče

Gdje su granice slobode?

Ovih dana se spominjemo datuma iz nedavne hrvatske prošlosti kada je na referendum izašlo više od 80% stanovnika Hrvatske i velikom većinom glasalo za društvene promjene. Smisao promjena je bila samostalna država zasnovana na demokratskim zasadama, nasuprot jednoumlju koje je do tada vladalo posljednjih četrdeset i pet godina. Ljudi su se nadali slobodi u najširem smislu te riječi. Slobodi političkog izražavanja, slobodi vjerskog izražavanja, slobodi nacionalnog izražavanja, slobodi poduzetništva i sličnim slobodama. Vrlo vjerojatno dobar dio glasača nije u potpunosti razumio o čemu se tu radi niti shvatio kamo će nas dovesti rezultati tog referenduma.

Dobili smo demokratsku državu i uz velike žrtve obranili svoju slobodu i cjelovitost (premda zapravo još nismo do kraja sa susjedima definirali granice te cjelovitosti zbog pograničnih nesuglasica sa svim susjedima, osim možda Mađarima s kojima nas dijele velike rijeke kao prirodna prepreka). Neki su demokraciju shvatili kao slobodu nepoštivanja zakonskih normi i sebi prilagodili način djelovanja u društvu na štetu toga društva i drugih građana. A ta ista demokracija je upravo suprotno od svega toga. To je poštivanje svih zakonskih normi i postupanje po odlukama zakonodavne i izvršne vlasti koju smo sami izabrali. Očito dio moćnika određuje kriterije i granice vlastite demokracije unutar naše zajednice, a na štetu velike većine poslušnika, tj. običnog puka (mislim na: "stoku sitnog zuba" i "guske izgubljene u magli" kojima trebaju upravo takvi "demokratski" vođe).

A kako stojimo s poimanjem slobode? Ponovno su neki pomislili da je sloboda postupanje po vlastitim pravilima i u vlastitom interesu. Država im je dopustila, pa čak i omogućila, takvo poimanje slobode djelovanja u vlastitom interesu. A što je zapravo sloboda? Sloboda je djelovanje do granice kada počinjemo zadirati u slobodu drugih, osobito onih s kojima živimo u istoj zajednici. Nije moguće graditi svoju slobodu na račun slobode drugih, jer svatko ima pravo na jednaku razinu slobode. Dakle, sloboda djelovanja i ponašanja ograničena je slobodom drugih. Svi imamo pravo na istu razinu slobode.

Zašto pišem o ovome? Svima je poznato što se dogodilo u Parizu djelatnicima francuskog lista Charlie Hebdo nakon objave karikature proroka Muhameda. Pripadnici islamske vjere osjetili su se uvrijeđenima, a dio ekstremista je poduzeo ničim opravdani teroristički čin. Dakle, ekstremni dio pripadnika te vjeroispovijesti osjetio se je uvrijeđenim i poniženim te je poduzeo ekstremne mjere osvete. Kao posljedica tog nerazumnog čina uslijedilo je određeno ograničavanje slobode pripadnika islama, uz negativne stavove pripadnika drugih vjeroispovijesti. A sve je počelo time što je netko svoju slobodu umjetničkog i novinarskog izražavanja nadredio tuđoj slobodi iskazivanja vjerskih osjećaja.

I sada bismo se pitali što se sve to nas zapravo tiče. A ispada da nas se itekako tiče. Najnoviji umjetnički program Dubrovačkih ljetnih igara prihvatio je izvođenje djela Elementarne čestice, francuskog pisca Michela Houellebecqa. Ovaj književnik je poznat po svojim antiislamskim stavovima, jer je u svojoj umjetničkoj slobodi iskazao netolerantnost prema slobodi iskazivanja nečije vjere u Muhameda i Alaha. A to, ipak, nije posve korektno, jer je granica slobode determinirana slobodom drugih kojih se naše djelovanje tiče. I premda je dubrovački župan iskazao strah za sigurnost brojnih gostiju našeg turističkog bisera, a Ministarstvo unutarnjih poslova ocijenilo da se radi o velikom sigurnosnom riziku, rukovodstvo spomenutih igara poigrava se sa sigurnošću i slobodom brojnih građana i gostiju Dubrovnika. Najodlučnije inzistiraju da se navedena predstava izvede, i to kao najznačajnija na ovogodišnjim Igrama.

Kakvu poruku time oni žele uputiti našim sugrađanima koji se deklariraju kao muslimani? Vjerojatno poruku netolerantnosti i ograničavanja njihovih sloboda i vjerskih uvjerenja. Moramo računati s činjenicom da nisu svi pripadnici islama miroljubivi i tolerantni kako im nalaže vjera (kao što, uostalom, nalaže svaka vjera). A tu poruku će lako iščitati ekstremisti iz našeg okruženja (vehabije na samoj granici s RH, lokalni ISIL-ovci koji su se borili u Siriji i slični). Premda su najave otkazivanja ove predstave izazvale pozitivne reakcije lokalnih muslimanskih vjerskih vođa, kao i njihovih vjernika, rukovodstvo Igara ne odustaje od nakane izvođenja predstave, bez obzira na stručnu procjenu velikog sigurnosnog rizika za grad Dubrovnik i troškova koje će prouzročiti dodatno policijsko osiguranje (a koji mogu biti podmireni jedino iz proračuna). Ipak bi morali razmisliti da li je sloboda umjetničkog izražavanja iznad vjerskih sloboda i sigurnosti nedužnih ljudi te ugrožavanja sigurnosti za brojne turiste, po čemu je do sada naša zemlja bila poznata i što je do sada bila naša komparativna prednost u odnosu na brojne konkurentske turističke destinacije. Budimo mudri i tolerantni.

Arhiva 2015

2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002